9/6: Back East

Hade det ganska så bra på östkusten förra veckan. Har lite jetlag från tidsskillnaden men inte mycket.
Reste hela dagen på måndagen och sov på ett trevligt hotell på kvällen. Hela veckan gick åt till att åka bil och stanna till för att titta på någon sevärdhet eller ta in på ett hotell för kvällen. Vädret var varmt, ca 25-30 grader plus 85 procentig luftfuktighet så jag tror nästan jag dog av värmeslag ett par gånger. Nej men det var faktiskt skönt med värme som en omväxling (även om håret krullade sig), här hemma i Montana har vi inte haft det särskilt varmt på sistone.

Vi stannade till vid Niagara fallen och tog en båttur till botten av både fallen på den amerikanska sidan och den kanadensiska. De kanadenskiska fallen var otroligt mäktiga, vi hade otroliga vattenfall på tre sidor av oss. Dessutom var vi längst fram i kön till båten så jag skyndade mig och ställde mig längst fram i fören. Helt otroligt! Kunde inte låta bli att ta av mig huvuddelen av regnkäpen och förutom att jag blev helt dyngsur stod håret rakt upp pga negativa någonting. Ni vet såna där små partiklar i atomer tror jag. Protoner kanske? Äsch jag kommer inte ihåg vad de sa att det var. Vi tog oss också till Cave of Winds som var alldeles brevid de amerikanska fallen. Fast det var inte en riktig grotta. De hade byggt ett sorts trädäck eller brygga nåt sånt alldelest brevid fallen. Brosystem skulle kanske beskriva det bättre. Små avlånga trädäck som ledde oss upp på "the hurricane deck" under fallet allra längst till höger. Så vi fick oss en liten dusch under niagara fallen. Dyngsur igen. Vi fösökte ta oss över till Kanada vid Niagara fallen men det fick jag inte eftersom jag inte hade alla papper som tillhör visumet med mig. Istället släppte de in mig i Kanada så en kanadensisk gränskontrollant (eller vad de nu kan kallas) kunde titta lite på mitt visum, sen skrev de ett intyg på att jag hade tillåtelse att lämna Kanada och sa åt oss att åka tillbaka över gränsen igen. Vid USA gränsen var de tvungna att leta reda på mitt visum i databasen (tydligen räckte det inte att jag hade själva visumet i passet) och när de väl hittat mitt visum och släppt iväg oss hade det säkert gått en timme och jag var ganska trött på det hela. Amerikanska säkerhets folk tycker verkligen inte om mig.

Vi tog oss en tur ner till Lancaster County i Pennsylvania och kollade in Amish folket också. Vi åkte häst och vagn med en läskig Amish gubbe och åt på en Amish resturang som jag trodde skulle vara någon sorts turist attraktion. Blev ganska förvånad när vi går in i resturangen och typ tio-femton Amish killar vänder sig om och stirrar på oss. Alla med hängslen, blå skjorta och Amish hatt. Eeek. Kvinnorna hade en bylsig mörkgrön klänning med vitt förkläde och en liten vit hätta på huvudet.

I Hershey, Pennsylvania kikade vi på fabriken som tillverkar Hershey choklad. Typ amerikansk version av Marabou. Hade alldrig hört talas om Hershey förr, men alla här insisterar om att det är världsberömt. Visade sig att de tillverkar KitKat och Twix. Hade aldrig hört talas om Hershey i alla fall. Kollade på en 3D biofilm om Hersheys historia, läste lite om Mr Hershey och allt han donerat pengar till etc. Och åt choklad såklart. Yumm. Så alltså finns det en familj som heter Hershey, ett företag, och en stad. Förvirrande. Fast Hershey överträffade helt klart Gränna, choklad är ju så mycket godare än polkagrisar. Såg oss omkring i Hershey Rose Gardens också, vackert men lite småtråkigt. Är inte så mycket för blommor. Oh, juste! gatlyktorna i Hershey är formade som Hershey Kisses, små chokladbitar som Hershey producerar.

Sen tog vi oss en sväng ner till Tiona, PA och sov en natt i Aldo's sommarstuga från när han var liten. Påminde mig om svensk midsommar när jag hittade förgätmigej och smörblommor i trädgården.


Kram!

 Hershey Rose Gardens

 Niagara fallen

 Liten båt inne i fallen.

 Kanada sett från USA

 Hershey Rose Gardens

 Amerikanska gränsen sett från Kanada

 Choklad gatlyktor

 Cave of Winds

 Amish buggy ride!

 Cave of the Winds

Kommentarer
Postat av: julia

elektroner erika! elektroner! (de negativt laddade patriklarna i en atom) :P häftigt med hershey's iaf, hade inte heller nånsin hört talas om dem! :P

2008-06-10 @ 17:19:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback