14/1: Lavin

Jag och nästan alla andra utbytesstudenter i Whitefish (plus Joshka, Tyskland, som går i skola i Kallispell och Jack, Julia och Britney) var uppe och åkte skidor i söndags. Vi kom upp runt elva och tog fyra bussen hem. Det var jättekul med så många. Fast bindningarna på Renzos snowboard gick sönder vid tretiden, så det var lite tråkigt.

I alla fall, när vi satte oss på bussen för att åka hem hörde vi massa snack om en lavin som hänt tidigare på dagen. Jag tyckte det var konstigt att vi inte hört något tidigare eftersom den hände vid 12 tiden, fyra timmar tidigare! Den var inte inne på Whitefish Mountain Resort området (eftersom de skjuter varje dag innan de öppnar för att utlösa tänkbara laviner) utan off-pist en bit ifrån, men tydligen kunde man se den från en av sittliftarna. Vi var i den sittliften men inte såg vi något! De sa att en var död och några saknades. För att komma till Canyon Creek där lavinen var måste man ta liftarna i Whitefish Mountain Resort och sen snedda ut från en av svarta backarna, så det kändes ju praktiskt taget som om det var inne på resort:en... Tyckte jag.

Idag första lektionen hade jag Mr Holloway i engelska (som vanligt) och han är värsta skogmulle. Han hade varit ute i Canyon Creek och hade nästan hamnat i den, men han och hans hiking kompis tog en liten paus så de missade den precis. (Phew!) Istället hjälpte han till och letade efter folk i lavinen. Så Mr Holloway gav oss all insider information som pressen inte släppt än. Tydligen hade en kille i 19årsåldern utlöst lavinen. Han bröt benet när han for ner i snömassorna och benstumpen som tack ut ur låret slet upp magen på honom, så trots att han inte var begravd under snön blödde han till döds. (Hemskt! Sist jag var i USA dog ju en tolvåring i en badbassäng. Jag börjar tro att USA inte är särskilt säkert.) Strax efter fyra hittade de en man som var begravd under snön, men då hade det ju gått mer än fyra timmar så han hade varit död i typ tre och en halv. Just nu tror de att tre till är försvunna, men inget är säkert. Usch, jag tycker bara att det är så hemskt. Särskilt glad är jag att jag inte åker skidor utanför resort:en för en lavin skulle jag helst inte vilja hamna i.

Jag skirver mer imorgon om jag hör något nytt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback