13/4: Brännmärkning

Stackars små kor... I helgen har det varit tjugo grader varmt och stekande sol. Idag var vi och märkte kalvar istället för förra helgen. Tomatansikte! Men det var ganska fascinerande... De körde ut omkring tjugo killar från Whitefish (plus jag och Ashley) som hjälpte till och brottade ner de små (gigantiska) kalvarna. (Fast jag och Ashley brottade inte ner kalvarna haha...) Sen brännmärkte de dem, gav dem tre olika sprutor, söta små örhängen och satte ett gummiband runt pungen. Tydligen använder de fortfarnade brännmärkning här... Klipper man inte små jack i öronen hemma i Sverige? I alla fall tyckte de att jag skulle märka en av kalvarna så de gav mig ett hett järn och visade mig hur man skulle göra. Stackars kalven brölade.... Och sen skulle de ju också lära mig hur man sätter gummibandet rätt så testiklarna trillar av efter några veckor. Det får man väl höra om i skolan imorgon! Så fort de brottat ner en kalv ropade de vad de behövde, spruta ett, två eller tre, öronmärke, eller järn. Dagens citat blev nog "We've got nuts!"

Kram

(Okej, jag kollade just in brännmärkning på Wikipedia och den är tydligen förbjuden i Sverige (!) så där är det öronmärkning som gäller)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback