4/10: Jämförelse av organisationer

Hej igen,

Broschyrer från olika organisationer har börjat drösa in i brevlådan. Hittills har vi fått Aspect, STS, EF och Speak, men alla säger i princip samma saker "Du kommer att ha ditt bästa år någonsin!" Bla, bla, bla... Men sen så skriver de ju lite om försäkringar, kontaktpersoner osv. och det verkar vara väldigt bra i alla organisationer. Jag antar att när det kommer till kritan så får man gå på deras rykte och pris. (Fast Speak erbjuder ju stat-val i USA förstås... Lockande.)
Aspect och Speak verkar vara ganska säkra, lite krångel med anmälningar och så kanske, men om man tex. hamnar i en dålig familj så verkar det inte vara något problem att byta. EF och STS däremot verkar vara väldigt bra, utan krångel med anmälningar och så, men om man råkar ut för en dålig familj eller kontaktperson så verkar det som om man inte kan få någon hjälp. Det är i alla fall mitt intryck av alla skräckhistorier om utbyten som man hört.
YFUs broschyr har jag laddat ner, och de verkar väl lite som Aspect och Speak antar jag. Jag har inte hört så mycket om YFU, men jag tar det som ett gott tecken (inga skräckisar här inte!)
Det här stipendiet som hade med min gymnasie linje IB att göra struntar jag nog i, för det verkar som ett dåligt alternativ för mig nu när jag har tittat på det lite mer noga. Quest har jag nästan gett upp på; jag mejlade och frågade om broschyr men de har inte ens svarat.
Exploricas broschyr väntar jag på, men från vad jag hört så är de inte särskilt bra. Väldigt oorganiserade och håller inte riktigt vad de lovar, om man hittar sin egen värdfamilj tex. Nu är det inget problem för mig, men det ger inget bra intryck. Sen så har jag ju enfarenhet av Explorica när det gäller språkresor (jag var i USA med dem tre veckor i sommras, 2006) och mitt intryck av dem då var ganska bra, men kanske lite åt det oorganiserade hållet. Krångel med en del inte-så-viktiga detaljer, men i alla fall. (Ledarna var ganska otrevliga ibland också, men det hör inte hit, haha!)
Hursomhelst, Explorica är en kategori för sig, och det verkar inte bli dem vi anlitar den här gången, så nu måste jag välja mellan de små och de stora organisationerna. Om jag väljer de mindre kanske jag får förvänta mig en del krångel och väljar jag de större finns det en liten, liten risk att jag hamnar på ett dåligt ställe utan hjälp. Det här är mitt intryck. Vad tycker ni?

Kramar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback